Medicinhåndtering

Medicin håndtering i dagplejen

Medicingivning bør så vidt muligt foregå i hjemmet uden for det tidsrum barnet er i dagpleje. Dagplejeren har ikke en sundhedsfaglig baggrund og er derfor ikke uddannet til at observere og behandle syge børn.

Kroniske eller længerevarende sygdomme

Som udgangspunkt giver personalet i dagtilbud kun medicin til børn med kroniske eller længerevarende sygdomme som f.eks. astma, epilepsi og diabetes.

Forbigående sygdomme

Medicingivning i forbindelse med forbigående sygdomme som f.eks. kortvarige infektionssygdomme, mellemørebetændelse og halsbetændelse bør så vidt muligt foregå uden for det tidsrum, hvor barnet er i dagpleje. Hvis medicinen f.eks. skal gives tre gange dagligt, kan det i de fleste tilfælde gives om morgenen inden barnet afleveres, lige når barnet hentes og inden sengetid.

I tilfælde af at der er behov for at give medicin mens barnet er i dagpleje, følges nedenstående pkt.:

•    Medicinen skal være lægeordineret med tydelig anvisning på hvornår, hvordan og meget der skal gives.
•    Medicinen skal være i original emballage, hvor der er påført barnets navn og cpr.nr., dosering og udløbsdato. Emballagen skal indeholde indlægsseddel.
•    Forældrene er ansvarlige for at videregive oplysninger til personalet om barnets sygdom og eventuelle mulige reaktioner på medicinen.
•    Forældrene er ansvarlige for at sikre, at der foreligger en tilstrækkelig instruktion fra lægen i forhold til, hvordan (tablet, mikstur, stikpille, injektion samt om det kan/skal opløses, knuses eller deles) og hvornår/hvor ofte medicinen gives samt med oplysninger om medicinens virkning, bivirkninger og hvordan medicinen opbevares.
•    Det er ligeledes forældrenes ansvar at renholde eventuelt udstyr samt bortskaffe ubrugt medicin og medicin, hvor udløbsdatoen er overskredet.
•    Inden medicinen gives til barnet, skal personalet altid sikre sig, at det er barnets navn og cpr nr. der står på medicinpakningens label samt tjekke udløbsdato på medicinen.
•    Efter medicinen er givet dokumenterer og registrerer personalet dette et skema med sine initialer, klokkeslæt og dato. Medicinskema opbevares sammen med barnets medicin.
•    Det anbefales, at det så vidt muligt, er det samme personale, der giver barnet medicin.
•    Medicinen opbevares i et aflåst skab, så den er utilgængelig for børn. Hvis medicinen skal opbevares i køleskab, skal dette ske i aflåst boks og ligeledes utilgængeligt for børn.

Ønsker du at læse mere om medicin håndtering og medicin skema i dagtilbud i Middelfart Kommune kan du læse mere i nedenstående dokumenter: