Anita Kristine Hansen

Profilbillede Anita Kristine Hansen

Anita Kristine Hansen
Rugvænget, Middelfart

Jeg hedder Anita og har været dagplejer det meste af mit arbejdsliv. Jeg blev ansat i Middelfart kommune i 2002. Jeg er meget snakkende, engageret i udvikling og let til smil. Hos mig er det vigtigt med et godt forældresamarbejde samt at styrke barnets selvværd. Jeg er overbevist om, at alle gør det bedst de kan! Med jeres kendskab til jeres barn og min faglige viden, kan vi sammen udvikle jeres barn til den bedste udgave af sig selv.

I min dagpleje fokuserer jeg på: Hele barnets trivsel og udvikling.
Det betyder, at jeg i et trygt og kærligt miljø, udfordre barnet grænser, ofte også jeres, til at prøve nyt. Jeg støtter og guider barnet, når vi øver os i nye udfordringer. Børn kan meget mere end voksne tror! Jeg er Grøn Spire i samarbejde med Friluftsrådet. Derfor er vi ude hverdag, vi er nysgerrige på naturen og alle kroppens sanser bliver styrket, lige så grov- og finmotorikken, når vi er og opholder os udenfor. En gang om måneden mødes vi med andre Grønne Spirer evt. i Søbadet eller Grimmermosehuset. Der har jeg mulighed for at styrke barnet sociale kompetencer i en større gruppe og udforske skov og strand. At være i naturen giver mange gode snakke og oplevelser samt et enormt energiboost.
Samtale med barnet, højtlæsning og sang, bruger jeg hverdag i min dagpleje. Selv før barnet kan tale, bruger jeg mimik, kropssprog og enkelte babytegn. Vi danser, tumler og er kreative. Sang er en af de metoder barnet bedst lærer nye ord på. Når vi tumler eller er kreative styrkes de 3 grundsanser: labyrint-, muskel/led og taktiksansen.

• Isenkræmmer
Mine fysiske rammer Jeg bor i et roligt villakvarter med gode indfaldsveje, 10 minutter til motorvej i bil og 10 minutter på cykel til togstationen. Mit hjem er røgfrit og jeg har ingen husdyr.  Jeg har god plads til leg, der plads til vilde eller stille lege, fælles eller ene lege. Vi bruger bryggers, køkken, gang og legeværelse til at lege i.
Jeg har en aflukket have, hvor jeres barn frit kan lege. Det er et skur vi kan søge læ i, en lille sandkasse med låg, lille rutsjebane, gyngehest og diverse køretøjer. Så der er rig mulighed for at blive udfordret. Desuden bor jeg tæt på legepladsen ved Kløvervej, det tager ca. 5 min. at gå derhen.

Det er meget forskelligt, hvornår børnene møder ind.  Derfor vil morgenstunden tit være stille og rolig, uden de vilde planer. Der er vigtigt for mig at møde barnet i øjenhøjde. Men en sang, lidt højtlæsning og et knus, er der altid på morgenprogrammet. 😍
Der er mulig for at spise morgenmad fra 6.30 - 7.00. Kl. 8.15 - 8.45 spises der formiddags mad. Hvis vi ikke allerede er ude, når vi spiser formiddagsmad, så er det ved denne tid vi går ud, også hvis vi tager på tur. Derfor er det meget vigtigt at I er her inden kl. 9.00.
Kl. 11 spiser vi sund og varieret frokost, følger sundhedsstyrelsen kostråd og kommunens kostpolitik. Det kan både være varm og kold mad. Når vi tager på tur, har vi ofte madpakke med, så vi ikke skal haste hjem for at spise frokost. Så vidt muligt, skiftes børnene til at hjælpe med at dække bord. Frokosten sluttes altid af med en ”tak for mad” sang.  De faste rammer omkring måltidet giver ro i de små hoveder, til at prøve selv! Det giver selvværd og selvtillid.
At sove skal læres på lige fod som at spise… Børn kan ikke sove for meget, de sover det de har behov for. Men tidspunktet for søvn er afgørende for en god søvnrytme. Her er mulighed for at sove ude som inde. Barnet hjælper selv med til at tag tøj af/på, kravle op/ned på puslebord og i barnevogn, i det omfang de kan og ellers øver vi os.
Vi spiser eftermiddagsmad ca. kl. 15. Alt efter hvornår børnene står op fra middagsluren. Så skal der leges til børnene bliver hentet… Jeg oplever ofte, når barnet bliver ældre, de spørger ind til hvem der henter og hvornår. Mange børn har ofte en lang ”arbejdsdag”, så det er en stor hjælp for mig, hvis I informerer om dette.

Højtider er en del af det pædagogisklæreplanstema: Kultur, æstetik og fællesskab. Vi fejrer julen og deltager til juletræstænding i Middelfart Kirke. Barnets fødselsdag festligholdes her sammen med og for børnene, men vi kommer også gerne hjem til jer. Det er lærerigt for mig at se jeres barn i sit hjemlige miljø. Dog er det op til jer, hvad I ønsker barnet skal deltage i, og igennem dialog finder vi en løsning.

Barnevogn Jeg har et skur, hvor barnevognene kan stå tørt hen over ugen. Jeg vil dog gerne have, at vognene kommer med hjem i weekenden, så de bliver tjekket og gjort klar til en ny uge. Der skal være navneskilt på barnevognen, fluenet, regnslag og udetøj. Det gør det lettere at finde tingene, når vi er i legestue og når barnet er i gæstedagpleje.