Dorte Larsen

Profilbillede Dorte Larsen

Dorte Larsen
Birkevej, Nørre Aaby

Jeg hedder Dorte, er født i 1985. Jeg elsker at være ude i naturen og bruger den meget på alle årstider.
Børnenes nysgerrighed på livet omkring os inspirerer mig.
For mig findes der ikke noget bedre, end at se et lille menneske lære nye ting og se hvordan verdenen åbner sig for barnet, om det er fra at kunne kravle til at kunne gå eller om det er fagterne i sanglegen, der pludselig for fat, det giver dagen indhold.
Jeg ønsker at hjælpe børnene til at blive selvhjulpne, selvstændige, samt lære sociale kompetencer sammen med andre børn. Jeg vægter nærhed og tryghed højt, samt at der er plads til forskellighed.
Jeg arbejde med sproget via dialogisk læsning, sanglege, rim og remser og historier med fagter.
Vi er ude hver dag – til tider også hele dagen, alt efter vind og vejr.
Der laver vi ofte motorik så vi styrker kroppen.
I samarbejde med forældrene værdsætter jeg den åbne og ærlige dialog om stort og småt.
Når vi tager på tur udforsker vi verden, ved at løbe op og ned af bakker. Vi finder mælkebøtter som vi puster til eller finder træstubbe som kan skubbes op af bakkerne.
Hjemme i haven lader vi fantasien få frit spil, ved at lege i sandkassen, lave sandkager i legekøkkenet, eller invitere på te i legehuset.

Mine fysiske rammer Jeg bor i et træhus tæt på kommuneskolen og den kommunale børnehave. Vi bor også tæt på Viby å og eisbjerghusparken, som ofte er målet for vores udflugter.
Indenfor har jeg et dejligt lyst legerum, men vi bruger også stuen og køkkenet, alt efter hvad vi laver. Udenfor har jeg en stor have med sandkasse, legehus og plads til at der både kan løbes og findes et stille hjørne hvor man kan hygge med en bog.
I haven dyrker vi blandt andet ærter og jordbær om sommeren.
Jeg har også en stor pavillon med lys og varme, som giver os ly for vind og vejr.

En god start på dagen er vigtig, så jeg begynder altid dagen med at byde velkommen til både børn og forældre. De børn som kommer tidligt tilbydes morgenmad. Frem til formiddagsmaden er der fri leg.

Om formiddagen tager vi på tur, er kreative, lege sanglege, mødes med de andre dagplejere, laver motorikbaner, børnescience og meget mere.
Frokosten er sund og varieret, og følger kommunens kostpolitik.
Børnene hjælper til i det omfang de kan.

Når der er sovet lur, får vi eftermiddagsmad og leger indtil det er tid til at blive hentet.

Vi fejrer årets højtider og fødselsdage i samarbejde med jer forældre.

Barnevogn Jeg har mulighed for at opbevare jeres barnevogn til hverdag, men ser gerne at vognen kommer med hjem i weekenden og i ferier.