Gitte Rye Andreasen

Profilbillede Gitte Rye Andreasen

Gitte Rye Andreasen
Hjortebjergvej, Harndrup

Jeg er født i 1964. Jeg arbejder efter samme principper som Grønne Spirer.  Vi er, som udgangspunkt, ude hver dag, dog kan vejret eller børnegruppen gøre, at det ikke er muligt. Så kan jeg godt finde på at tage naturen med ind f.eks. at lege med kastanjer. Vi følger årstiderne, lærer at passe på dyr og natur og lærer, hvordan der plantes, spirer, høstes og spises. Vi giver os tid til fordybelse, f.eks. når vi møder en regnorm, eller når vi kigger på det, vi har plantet. Selv om jeg prioriterer udelivet højt, får vi også tid til andre aktiviteter, som at synge, danse og læse bøger. Hver dag hjælper børnene med det praktiske alt efter deres formåen og alder. Nogle kan hjælpe med at dække bord til spisetid, andre hjælper med noget andet. Børnene vil meget gerne hjælpe til, hvilket giver god mulighed for læring og blive selvhjulpne.

I vores hverdag arbejder jeg ud fra de styrkede læreplanstemaer, og vi arbejder med inklusion og aktionslæring.
I løbet af året, laver vi forskellige kreative ting, hvor det er vigtigt for mig, at det enkelte barn selv skal kunne løse opgaven, hvilket betyder at det er det enkelte barns formåen, der afspejler resultatet.
Når vi starter om morgenen, er det ikke altid, vi ved hvad dagen bringer, for det er vigtigt for mig at dagen foregår på børnenes betingelser. Måske har jeg planlagt noget og så ender det med, at vi laver noget helt andet. Det er vigtigt for mig, at børnene føler sig trygge og har en god dag her sammen med os andre.

• Grønne Spirer
  • Grundkursus som pædagogmedhjælper
Mine fysiske rammer Jeg bor i udkanten af Harndrup, lige ud til en vej med daglig trafik af traktorer og lastbiler, som vi elsker at stå ved lågen og kigge på. Min have er stor og rummelig med mange muligheder, bl.a. en kæmpe Rhododendron, som kan bruges til hule, stor sandkasse med legekøkken og adgang til legehus. I sandkassen har vi forskellige ”paddehatte” og en hest savet i træ af den lokale kunstner. Vi har et spændende klatretårn og gynger. Vi har en skurvogn, som vi kan være i, hvis vejret driller lidt og vi ikke rigtig gider at være inde. Mit hus er indrettet, så jeg arbejder i stue og køkken, hvor der er plads til masser af udfoldelse. Jeg har et par store vinduer, som vender ud mod vejen, så vi kan følge med i, hvad der sker, selvom vi er inde. Her er også god mulighed for at vinke farvel til mor eller far.

Hos mig prioriterer jeg at starte stille og roligt, med f.eks at få snakket om, hvad der er sket siden i går eller læse en bog. Mellem kl. 8.00 og 8.30 hygger vi med lidt formiddagsmad, hvor vi snakker om, hvad vi skal bruge dagen på.

Vi spiser en sund og varieret frokost, hvor børnene selv får lov at vælge, hvad der skal på rugbrødet. Børnene hjælper til ved borddækning og oprydning. Når vi har spist, leger vi lidt, inden vi snupper en tiltrængt lur.

Vi spiser som regel eftermiddagsmad omkring kl. 15.30 af hensyn til de sene børn. Ellers leger vi bare og hygger med bøger.

Jeg elsker selv højtiderne og vi går meget op i de forskellige højtider og fejrer dem efter de gamle danske traditioner. I forbindelse med højtiderne og op til sommerferien vil der oftest være hyggeligt samvær med alle børn og forældre. Vi fejrer fødselsdage enten her eller hos barnet, det er altid i samarbejde med forældrene, som også er velkomne til at deltage.
Når barnet skal i børnehave holder vi en hyggelig afskedsfest, hvor vi inviterer alle de andre forældre med, så der bliver sagt pænt farvel til familien.

Barnevogn Jeg har et skur, hvor barnevognen kan stå i løbet af ugen. Jeg vil gerne have, at barnevognen kommer med hjem i weekenden og ferier, så den kan blive tjekket og gjort klar til næste uge.