Karina Dokkedahl Schjødtz

Profilbillede Karina Dokkedahl Schjødtz

Karina Dokkedahl Schjødtz
Enghavevej, Nørre Aaby

Mit navn er Karina Schjødtz.  Jeg startede som dagplejer i 2005.
I min dagpleje fokuserer jeg meget på trivsel. Hos mig vil jeg gerne have at de er trygge og gerne vil udforske.
Jeg har fokus på de 6 pædagogiske læreplaner i min dagligdag. Vi laver fx motorik ved at hoppe og trille, måske en forhindrings bane?  Ved sprog læser vi, vi synger, laver rim og remser, øver mundmotorik ved at puste bobler. Udover det er jeg Grøn Spirer. Det betyder, at vi arbejder med natur. Vi vil gerne være udenfor. I nogle tilfælde kan vi også lave forskellig ting med natur indenfor. Vi følger en årsplan som jeg har indsendt til Friluftrådet.
Jeg kan god lide at variere dagene, så nogle dage leger vi hjemme, mens vi på andre dage går en tur i skoven eller cykler en tur, måske lave en udflugt og se på dyr. Nogle gange mødes vi også med en kollega, så de møder andre børn.

• Grønne Spirer
Mine fysiske rammer

Jeg bor i et hus fra 1971 hvor vi løbende har renoveret.
Jeg har indrettet et værelse til dagplejen. Ved siden af værelse har jeg et toilet, gang og køkkenet.
For enden af dagplejeværelset kan vi gå i udestuen der har jeg gerne barnevognene stående tørt og godt. Vi bruger også ofte udestuen til at hygge og lave forskellige aktiviteter. Fra udestuen kan vi gå direkte ud i haven.
Indenfor har jeg legetøj, så har jeg en tallerken række til bøger og spejl hvor de kan danse smile og lave grimasser. Jeg har et køkken, hvor de kan lege med diverse mad. Så har jeg en madras, som vi kan tage med i udestuen, så vi kan hoppe og lave kolbøtter. Udenfor har jeg gyngestativ, legehus, sandkasse, rutsjebane, lille legeborg, lille trampolin, løbecykler og scooter. Så der er rig mulighed for at udforske sine motoriske sanser

Såfremt at man ikke kan nå at give morgenmad hjemme, så giver jeg gerne morgenmad helst inden kl 7, derefter leger vi til ca. kl. 8.30. Så spiser vi formiddagsmad og frugt, hvorefter vi gerne går ud og leger, går tur eller laver andet aktivitet.

Her spiser vi gerne kl. 11, medmindre at jeg har helt små børn som er trætte og sulten, så kan vi godt begynde lidt før.

Vi spiser gerne eftermiddagsmad omkring 14.30-15 alt efter hvornår børnene er vågnet fra deres middagslur. Vi leger efterfølgende evt. læser eller synger.

Højtider Vi nyder at fejre de faste højtider. Det vil sige vi laver forskellige ting til fx jul og påske. Hjemme kan vi godt julehygge og julebage evt. lave hemmeligheder i december.
I legestuen danser vi om juletræet, og spiser lune retter som julefrokost. Påske sår vi gerne karse laver andre kreative ting.
Barnevogn Barnevogn medbringer i selv. Barnevogn må sagtens være her i hverdagene, men det er dog på eget ansvar. I hverdagen vil den stå tørt og fint i udestuen. Tilbehør til barnevogn er et regnslag, dyne, myggenet med god elastik og godkendt sele. I weekenden ønsker jeg dog, at den tages med hjem, så den kan blive gjort klar til en ny uge.