Vibeke Glud

Profilbillede Vibeke Glud

Vibeke Glud
Storebæltsvænget, 5500 Middelfart

Jeg hedder Vibeke, og har været i dagplejen siden 2005. Jeg vægter højt, at børnene får en god start i livet, samt en god start her hos mig. Her hos mig er der fokus på det som optager børnene og jeg, men grundlæggende er det motorik- og sprog, som er mine kæpheste. I min tid som dagplejer, er jeg blevet meget optaget af vigtigheden af tilknytning, både mellem forældre/ barn og dagplejer/barn og vigtigheden af og have et godt samspil.

I min dagpleje tager jeg udgangspunkt i de 6 læreplanstemaer, når aktiviteter bliver planlagt. Men ofte må vi justere dagen, da den også tilpasses de spontane ting vi bliver optaget af. Vi tager på cykelturer og bruger meget uderummet i/og omkring Middelfarts mange faciliteter, så som strand, skov, biblioteket, legepladser og på besøg i kollegaers haver. Jeg er desuden med i en motorikgruppe som hedder Hoptimizterne, hvor vi en gang hver 14.dag, mødes om formiddagen og laver forskellige aktiviteter, så som boldkast, tovtrækning, gå på line osv.

• Leg med sprog
  • Forberedelse til at arbejde med børn
  • For tidlig fødsel
  • Motorik kursus i ude leg med tov
Mine fysiske rammer

Jeg bor centralt i Middelfart, på stille vej, med en dejlig opdelt have, hvor en lille del bliver brugt privat, og hvor resten er indrettet til børnene, i forskellige lærings rum.

En shelter, hvor der er plads til fordybelse, samt sanse gynge og legehus. Desuden har jeg en stor vognpark og balance cykler til alle.

Børnene møder løbende ind, læring og dagen er i gang. Når alle er mødt ind, er der formiddags mad, som består brød, frugt eller grøntsager. Der er nu planlagte aktiviteter enten i haven eller ud af huset.

Kl. 11 er der frokost, som typisk består af rugbrød og grønt, til middag går alle i deres barnevogne, og nu er det tid til en velfortjent lur.

Når alle er oppe, er der et lille måltid, afstemt efter årstiden og hvad haven bidrager med. Vi plukker jordbær, æbler, pære og alt godt fra drivhuset.

Vi snakker om højtiderne, især julen, hvor vi går i kirke og synger/leger. Fødselsdage bliver altid afholdt i samarbejde med forældrene.

Barnevogn Barnevogn og pose med barnets ting, må stå under overdækning i ugens løb, men tages med hjem i weekenden, hvor de bliver tjekket og gjort klar til en ny uge.